(Κήρυγμα στην εορτή Αγίου Γερασίμου, Οκτώβριος 2024)
- Κάλεσμα του Χριστού
- Κλήση χωρίς απειλή
- Που βρίσκεται ο Χριστός
- Η κατά Χριστόν ανάπαυση
- Ο Άγιος Γεράσιμος
1. Κάλεσμα του Χριστού
«…Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς…..», ελάτε σε εμένα εσείς που κοπιάζεται και είστε κουρασμένοι, εσείς που είστε φορτωμένοι από διάφορα βάρη και εγω θα σας αναπαύσω, μας λέει ο Κύριος στο Ευαγγέλιο στη Θεία Λειτουργία της εορτής του Αγίου Γερασίμου του εν Κεφαλληνία του νεοφανούς του οποίου η Εκκλησία μας γιορτάζει σήμερα την ανακομιδή των ιερών λειψάνων του.
2. Κλήση χωρίς απειλή
«Δεύτε προς με..» ελάτε σε μένα μας λέει ο Κύριος.
Απευθύνει σε εμας πρόσκληση, δεν μας αναγκάζει, δεν μας καταπιέζει δεν μας απειλεί αλλά μας προσκαλεί με αγάπη και στοργή.
Επίσης αλλού μας λέει πάλι «όστις θέλει οπίσω μου ελθείν» όποιος θέλει να με ακολουθήσει.
Ο Χριστος σέβεται την προσωπικότητα του καθενός από εμάς και θέλει να κατευθυνθούμε προς αυτόν ελεύθερα.
3. Που βρίσκεται ο Χριστός
Που είναι όμως ο Χριστός, που βρίσκεται ο Κύριος έτσι ώστε όποιος ακούει την πρόσκληση και θέλει να πάει προς αυτόν, που θα τον βρει που θα τον συναντήσει;
Ο Χριστός βρίσκεται παντού, ως Θεός είναι πανταχού παρών και τα πάντα πληρών, δεν περιορίζεται από τον χώρο και τον χρόνο.
Γίνεται αντιληπτός όμως όχι κατά την ουσία Του αλλα μέσω των ενεργειών Του, γίνεται αισθητός μέσα στη λατρεία και τη ζωή της Εκκλησίας.
Είναι παρών ο Κύριος στη Θεία Ευχαριστία, «τούτο μου εστί το σώμα, τούτο μου εστί το αίμα» λέει ο ιερέας στη Θεία Λειτουργία.
Ο Χριστός είναι παρών σε όλα τα μυστήρια της Εκκλησίας, όπως το Βάπτισμα, το Χρίσμα, η Εξομολόγηση, ο Γάμος και το Ευχέλαιο.
Είναι ο Χριστός παρών τη Σύναξη της Εκκλησίας: Ο ίδιος ο Χριστός είπε: «Όπου είναι δύο ή τρεις συνηγμένοι στο όνομά μου, εκεί είμαι και εγώ ανάμεσά τους» (Ματθ. 18:20). Έτσι, η Εκκλησία, όταν συνάγεται για προσευχή, είναι ο χώρος της παρουσίας Του.
Άλλος τόπος παρουσίας του Κυρίου είναι η καρδιά μας, «Κατοικῆσαι τὸν Χριστὸν διὰ τῆς πίστεως ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν» Ο Απόστολος Παύλος προσεύχεται να κατοικήσει ο Χριστός στις καρδιές των πιστών μέσω της πίστης.
Βρίσκεται επίσης ο Κύριός μας στο Πρόσωπο των πασχόντων αδελφών.
Ο Χριστός είναι παρών στο πρόσωπο κάθε ανθρώπου, ειδικά αυτών που υποφέρουν. Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (25:40), ο Χριστός λέει: «Ἐφ’ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε». Η Εκκλησία μας καλεί να βλέπουμε τον Χριστό σε κάθε άνθρωπο, ιδίως σε όσους είναι άρρωστοι, φτωχοί, κατατρεγμένοι και αναγκεμένοι.
Ο Χριστός επίσης «κρύβεται» στις εντολές Του. Ο εντολές του Χριστού δεν είναι απλά ηθικές υποδείξεις ή κανόνες, αλλά είναι οδός προς την ένωση με τον ίδιο τον Χριστό.
Αυτός που τηρεί τις εντολές μου μας λεει ο Κύριος αυτός με αγαπά και αυτός που με αγαπά θα τον αγαπήσει ο Πατήρ και εγώ θα αγαπησω αυτόν και προς αυτόν θα έλθουμε και θα κατοικήσουμε σε αυτόν.
Με άλλα λόγια, όποιος τηρεί τις εντολές του Χριστού, εκφράζει την αγάπη του προς Αυτόν και, μέσω αυτής της αγάπης, ο Χριστός αποκαλύπτεται σ’ αυτόν.
Θα βρούμε λοιπόν τον Χριστό, στην Θεία Ευχαριστία, στα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, στις λατρευτικές συνάξεις, στις εντολές του, και στο πρόσωπο του αδελφού μας που πάσχει ή έχει ανάγκη.
4. Η κατά Χριστόν ανάπαυση
«Καγώ αναπαύσω υμάς»
Ποιά είναι όμως αυτή η ανάπαυση που προσφέρει Κύριος; Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της;
Όταν συναντήσουμε τον Κύριο ή ακριβέστερα όταν έρθει σε εμάς ο Κύριος τότε τι άλλο μπορεί να μας λείπει αφού θα έχουμε τον ίδιο τον Θεό, ο οποίος είναι τα πάντα.
Εφόσον έχουμε τον Χριστό αναπαυόμαστε στην ψυχή και στο σώμα.
Όταν έχουμε τον Χριστό στην καρδιά μας έχουμε ειρήνη στην ψυχή μας, στη ζωή μας.
Όταν έχουμε τον Χριστό έχουμε την Αλήθεια καθώς λεει ότι «εγω ειμί η αλήθεια».
Γνωρίζουμε ότι το σημαντικότερο είναι η ψυχή μας την οποία δεν υπάρχει κάτι αντάξιο να την ανταλλάξουμε. «τι δώσει άνθρωπος αντάλλαγμα της ψυχής αυτού»;
Ανακαλύπτουμε την σχετικότητα και το πρόσκαιρο αυτού του κόσμου με συνέπεια να έχουμε λιγότερο άγχος και αγωνία.
Όταν έχουμε τον Χριστό φεύγουμε μακριά από την αμαρτία, καθώς γνωρίζουμε ότι τα οψώνια της αμαρτίας θάνατος, τα ψώνια αυτό δηλαδή που παίρνουμε από την αμαρτία είναι ο θάνατος πρώτα ο πνευματικός και ύστερα ο σωματικός.
Όταν δεν αμαρτάνουμε είμαστε αναπαυμένοι κατά Χριστόν.
Η ανάπαυση λοιπόν που προσφέρει ο Κύριος είναι διότι όταν είναι παρών στην καρδιά μας, γιατί η καρδιά μας είναι ο τόπος που κατοικεί ο Κύριος στον καθένα μας, όταν λοιπόν έχουμε τον Χριστό στην καρδιά μας έχουμε τα πάντα και αυτό μας αναπαύει.
5. Ο Άγιος Γεράσιμος
Ο Άγιος Γεράσιμος άκουσε αυτό το κάλεσμα του Χριστού το «δεύτε τε προς με…» και βρήκε την κατά Χριστόν ανάπαυση.
Άνθρωπος της προσευχής και της μετάνοιας, βρήκε την ανάπαυση που ο Κύριος προσφέρει.
Η ζωή του δεν ήταν εύκολη, ούτε απαλλαγμένη από δοκιμασίες, αλλά μέσα από τη συνεχή του σχέση με τον Χριστό βρήκε την ανάπαυση.
Τήρησε τις εντολές του Κυρίου.
Βοήθησε και βοηθά τον πάσχοντα συνάνθρωπό του
Χαίρεις, Γεράσιμε, που λαμπρά ακτινοβολείς σε όλους τους πιστούς που προστρέχουν, και με ευλάβεια ασπάζονται την αγία σου λάρνακα, απαλλάσσοντας από κάθε ασθένεια και βλάβη των δαιμόνων” μας λέει ένα τροπάριο του Αγίου.
Ο Άγιος Γεράσιμος ήταν και είναι φορέας της χάριτος του Θεού.
Ο Χριστός κατοικεί σε αυτόν.
Και μεταδίδει την χάρη αυτή του Κυρίου και σήμερα παρέχοντας ανάπαυση, σωματική και ψυχική στους πιστούς που τον επικαλούνται με πίστη και ευλάβεια.
Ας παρακαλούμε τον Άγιο Γεράσιμο, να πρεσβεύει για εμάς τους αμαρτωλούς, ώστε να ακούμε το κάλεσμα του Κυρίου το «δεύτε προς με…», να αναζητούμε τον Κύριο εκεί που βρίσκεται και να βρίσκουμε ανάπαυση στις ψυχές μας. ΑΜΗΝ.
Πηγή εικόνας: Αθωνιάς