ΠΩΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
συμβουλές για μαθητές
Στέφανου Χρ. Κουμαρόπουλου
Δρ. Θ.,
Πρώην Υπευθύνου Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων
Διεύθυνσης Δ/μιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθήνας
Οδηγίες και συμβουλές για πριν τις εξετάσεις
Μόλις ανακοινωθεί το πρόγραμμα των εξετάσεων φτιάξε μόνος σου ή με τους γονείς σου ένα Πρόγραμμα μελέτης. Οργανώνοντας το χρόνο σου διαχειρίζεσαι αποτελεσματικά και δημιουργικά το άγχος σου. Μην ξεχνάς ότι το άγχος σου σ’ αυτή την περίπτωση μπορεί να έχει ευεργετικές συνέπειες. Οπωσδήποτε στον προγραμματισμό πρέπει να προβλέπονται τα διαλείμματα αλλά και η τελική επανάληψη.
Μια καλή αρχή είναι λίγο καιρό πριν τις εξετάσεις να οργανώσουμε το γραφείο και το χώρο της μελέτης. Πρέπει να είναι έτσι φτιαγμένος ώστε να βοηθάει στη συγκέντρωση και στη μελέτη. Τα διαλείμματα καλά είναι να είναι απαλλαγμένα από τη διασκέδαση που προσφέρουν η τηλεόραση, ο υπολογιστής, το ηλεκτρονικό παιγνίδι (μακριά από οθόνες). Το ποδήλατο, η βόλτα και το περπάτημα είναι ό,τι καλύτερο. Προσοχή και εδώ στις υπερβολές.
Στα διαλείμματα ανταλλάξτε πληροφορίες με φίλους, δοκιμάστε τις γνώσεις σας, εντοπίστε τις ελλείψεις ή τις αδυναμίες σας. Όσο πιο συχνά φαντάζεσαι τις εξετάσεις τόσο πιο πολύ εξοικειώνεσαι μαζί τους. Αυτό που μπορείς να αντιμετωπίσεις στη φαντασία σου, μπορείς να το κάνεις και στην πραγματικότητα. Μέτρο στο τηλέφωνο και στα κινητά. Κατά τη διάρκεια της μελέτης μην απαντάς στα τηλέφωνα. Ενημέρωσε τους φίλους σου για τις ώρες που θα επικοινωνείτε.
Ξόδευε λίγο χρόνο για γυμναστική (καθημερινά). Φρόντισε να ξεκουράζεσαι και να κοιμάσαι καλά. Κάνε καθημερινά το πρωί και το βράδυ ένα μπάνιο με χλιαρό νερό.
Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων:
Ξεκίνα πάντα με ό,τι γνωρίζεις καλά. Άκουσε καλά τις οδηγίες των καθηγητών και μη βιάζεσαι να παραδώσεις το γραπτό σου.
Μετά από τις εξετάσεις:
Κάνε ένα δώρο στον εαυτό σου: μια βόλτα μ’ ένα φίλο, κ.λ.π.
Οραματίσου την επιτυχία και προετοίμασε τον εαυτό σου για την επόμενη ημέρα.
Σκέψου θετικά για τις εξετάσεις:
- Έχω στόχους και θέλω να τους πετύχω. Με τη μελέτη θα μπορέσω να τους πραγματοποιήσω. Γι’ αυτό θέλω να διαβάσω.
- Τα εμπόδια και η δυσκολίες των εξετάσεων είναι για μένα προκλήσεις για να τις ξεπερνώ.
- Για να πετύχω τους στόχους μου (να πετύχω στις εξετάσεις) θα θυσιάσω λίγο την καλοπέρασή μου.
- Για τις αποτυχίες αναλαμβάνω τις ευθύνες που μου αναλογούν. Χωρίς να απελπίζομαι, οργανώνω καλύτερα τη δουλειά μου.
- Θα τα καταφέρω να μάθω την ύλη των εξετάσεων, είμαι αισιόδοξος/ξη.
- Κάνω συχνές και πολλές επαναλήψεις για να μάθω καλά την ύλη του μαθήματος που εξετάζομαι.
- Είναι φυσικό κάποιες μέρες να μην έχω όρεξη να διαβάσω. Ακόμα και τότε θα διαβάσω και η όρεξη θα έλθει κατά τη διάρκεια της μελέτης.
- Οι σκέψεις μου τρέχουν κάπου αλλού, δεν μπορώ να συγκεντρωθώ αλλά παρόλα αυτά δεν αφήνομαι αγωνίζομαι και τελικά συγκεντρώνομαι μετά από προσπάθεια.
Άλλες χρήσιμες συμβουλές:
- Όποιος συνειδητά, αποφασιστικά και με αισιοδοξία ξεκινά το διάβασμα έχει καλές προοπτικές επιτυχίας.
- Αρχικά πρέπει να αναρωτηθούμε: Πώς δένουν αυτά που διάβασα τώρα με αυτά που ήδη γνωρίζω;
- Να δώσουμε βαρύτητα στην ενεργητική ανάγνωση και όχι τόσο στην παπαγαλία (μη κριτική αποστήθιση).
- Χρειάζεται να προσέξουμε τους τίτλους και τους πλαγιότιτλους κάθε ενότητας.
- Να σημειώνουμε με μολύβι ή μαρκαδόρο υπογραμμίσεως τα πιο σημαντικά ή τα πιο δύσκολα στην απομνημόνευση κομμάτια.
- Όσο περισσότερες λεπτομέρειες περιέχει η ύλη, τόσο πιο πολλές επαναλήψεις είναι απαραίτητες.
- Ό,τι διάβασα πρέπει να μπορώ και να το διατυπώσω. Αν διαπιστώσω ότι υπάρχουν κενά, τότε πρέπει να το ξαναδιαβάσω.
Η μελέτη αποτυγχάνει : | Η σωστή μελέτη γίνεται: |
– Εάν χανόμαστε στις λεπτομέρειες | – Με το να μπορούμε να ξεχωρίσουμε το σημαντικό από το ασήμαντο. |
– Εάν αποφεύγουμε συνεχώς να αρχίσουμε το διάβασμα. | – Με το να προσπαθούμε να αποφύγουμε την αναβολή. |
– Εάν διαβάζουμε χωρίς πρόγραμμα και χρονικά όρια. | – Με τη δημιουργία ενός ημερήσιου προγράμματος. |
Πρακτικοί τρόποι αντιμετώπισης του έντονου φόβου των εξετάσεων:
Σε περιπτώσεις έντονου φόβου είναι σημαντικό να έχει κανείς στη διάθεση του κάποιους αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισης όπως:
- «Εάν αρχίσω να τρέμω, να ιδρώνουν τα χέρια μου, να χτυπάει η καρδιά μου δυνατά… θα πάρω βαθιές ανάσες και δεν θα χάσω την ψυχραιμία μου.»
- «Εάν βρεθώ σε αδυναμία να συγκεντρωθώ, θα προσπαθήσω να κερδίσω χρόνο ζητώντας από τον καθηγητή να επαναλάβει την ερώτηση ή ζητώντας του χρόνο για να σκεφτώ.»
- «Εάν δεν μπορέσω να απαντήσω σε μία ερώτηση, θα προσπαθήσω να συγκεντρωθώ περισσότερο στην επόμενη χωρίς να σκέφτομαι την αποτυχία.»
- «Θα μείνω ως το τέλος της γραπτής εξέτασης συγκεντρωμένος και δεν θα τα εγκαταλείψω, θα παλέψω μέχρι το τέλος».
Καλή σας επιτυχία!
Στέφανος Χρ. Κουμαρόπουλος
Δείτε την παρουσίαση (Power Point) της ομιλίας: εδώ